HOE IK BEN BEGONNEN...

Jarenlang gaf ik naailes- en quiltlessen. Aan het eind van elke cursus gaf ik in Zoetermeer een ‘show & tell”. We maakten er altijd een leuke avond van. Tijdens één van deze slotavonden was mijn zus uit Canada over en nam een quilt mee die zij had gemaakt. 

Deze quilt had zij niet zelf doorgequilt maar dat had ze laten doen. Van die mogelijkheid had ik nog nooit gehoord! In dat jaar – 1999 – waren mijn ouders 40 jaar getrouwd. Zij wilden dat feest vieren in Canada, zodat mijn zus en haar gezin erbij konden zijn. Ik nam toen drie quilts mee in mijn koffer en bracht die naar een longarmquiltster, een kennis van mijn zus. Drie weken later ging ik terug naar huis met doorgequilte quilts.

Eenmaal weer thuis besefte ik wat een luxe dat was en hoe graag ik ook zoiets in Nederland wilde! Er bleek nog niemand in Europa zo’n machine te hebben. Ja toch wel, in België stond er één in een oude aardappelschuur. Hij werd gebruikt om beddenspreien te maken. Nog van die ouderwetse met hele dikke stijve tussenvulling en een groot raster erdoor, ook wel ‘shell patroon’ genaamd. Het patroon volgden ze met een pen in houten mallen. Na een bezoek aan dit bedrijf was ik compleet verliefd. De eigenaresse vroeg of ik deze machine niet wilde kopen. Zij had er geen zin meer in. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. En zo startte ik op 1 januari 2000 mijn eigen bedrijf!

ELLY PRINS MACHINE QUILTING IS SPECIAAL VANWEGE…

Wat mijn bedrijf zo speciaal maakt is dat ik niet een gewone quiltwinkel ben. Ik verkoop alleen maar materialen om quilts af te werken. Wel in de breedste zin: van garen en tussenvullingen tot achterkantstoffen. Ook verkopen wij de Sewezi naaitafels, een ideale naaitafel waar de naaimachine altijd 10 cm lager staat dan normale tafelhoogte. Eigenlijk zijn wij een atelier. Mijn ‘core business’ is het doorquilten van quilts en dat zal het altijd blijven. Een heerlijke bezigheid! Elke dag een nieuwe uitdaging en geen quilt is hetzelfde.

ELLY PRINS MACHINE QUILTING IS SPECIAAL VANWEGE…

Wat mijn bedrijf zo speciaal maakt is dat ik niet een gewone quiltwinkel ben. Ik verkoop alleen maar materialen om quilts af te werken. Wel in de breedste zin: van garen en tussenvullingen tot achterkantstoffen. Ook verkopen wij de Sewezi naaitafels, een ideale naaitafel waar de naaimachine altijd 10 cm lager staat dan normale tafelhoogte. Eigenlijk zijn wij een atelier. Mijn ‘core business’ is het doorquilten van quilts en dat zal het altijd blijven. Een heerlijke bezigheid! Elke dag een nieuwe uitdaging en geen quilt is hetzelfde.

IK BEN TROTS OP…

Trots ben ik op alle mooie quilts die ik heb mogen doorquilten van alle klanten die mij hun quilt toevertrouwden. Trots op het bedrijf van wat het nu geworden is. Twee longarm-machines, 6 personeelsleden en een goed draaiende website met webshop. Sinds twee jaar ben ik ambassadeur geworden van de Bernina Q24 longarm. Daar ben ik heel trots op! Met veel plezier geef ik les op de longarm en begeleid cursisten die een Q24 komen huren om zelf een quilt te kunnen doorquilten met een eigen machine. We verzorgen ook demonstraties van deze longarm-machine op verschillende beurzen.

MIJN UITDAGING IS…

Mijn uitdaging is om alle facetten van mijn bedrijf zo goed mogelijk te blijven doen. Dat houdt in een zo hoog mogelijke kwaliteit van het doorquilten met een niet al te lange wachttijd. ‘Als Prins helpen wij u, maar onze klanten blijven koning,’ is mijn slogan.

MIJN TIPS…

Als je quilttop klaar is, strijk hem dan goed en leg hem daarna op de grond. Ligt hij plat, dan krijg je bij het longarmquilten het mooiste resultaat. ‘What you see is what you get.’ Het allerbelangrijkste vind ik dat je plezier moet blijven hebben in het quilten of je het nu met de hand of met de machine doet. Heb je het druk, zit je in de problemen, ga lekker quilten. Het ontspant heerlijk en je hebt altijd een resultaat waar je trots op mag zijn. We maken met elkaar toch heel wat schitterende erfstukken!