Garens


Uit welke garens kan ik kiezen voor het doorquilten?

Het assortiment garen is enorm uitgebreid. Alles wat Superior Threads en Mettler aanbieden hebben wij.

Als effen kleuren gebruiken we :

  • Superior Threads Master Piece #50: 100% katoen. Dunne katoenen draad,
  • Superior Threads So Fine #50: polyester met een katoenen look, mooi voor fijn quiltwerk.
  • Superior Threads King Tut #40: 100% katoen, iets dikker dus meer opvallend.
  • Superior Threads Magnifico #40: polyester, een glanzend sterke draad
  • Mettler Silk Finish Cotton #40 of #50: mooie licht glanzende draad.

Als multicolour garen gebruiken we:

  • Superior Threads King Tut #40: mooie kleuren 100% katoenen garen.
  • Superior threads So fine #40 multi: een polyester die eruit ziet als katoen.
  • Superior Threads So fine #40: polyester garen met een katoenen look in #40.
  • Superior Threads Fantastico #40: polyester #40 garen in al meer dan 150 kleuren, geeft een mooie glans.
  • Mettler Silk Finish Cotton #50: mooie licht glanzend dunne draad.

Ook nog mogelijk is het gebruik van metallic garen en het siergaren Razzle Dazzle. Op de website van SuperiorThreads.nl vind u heel veel informatie over de verschillende garens. In de webshop vind u alle garens van Superior Threads en Mettler.

Helaas is het niet mogelijk om uw garen zelf aan te leveren.


Welke garen kies ik?

Zoals u wellicht weet hebben wij een enorme keuze in garens. Voor het doorquilten van uw quilt gaan wij als eerste met u in overleg wat u voor ideeën heeft voor uw quilt. Wilt u een dik of dun katoenen garen of een dun polyester? Dat zijn grote verschillen en geeft een hele andere uitstraling aan uw quilt.

Wat wij als eerste belangrijk vinden is de kleur. Wilt u kleur op kleur gequilt hebben of juist een opvallende contrasterende kleur. Of waar we ook veel keus in hebben is het multicolor garen.

Katoenen garens:

  • Superior Threads King Tut #40: drie draads getwijnd, sterk Egyptisch katoen. Opvallend katoenen garen, licht wat op de stof. Verkrijgbaar in 135 kleuren effen en multicolor.
  • Superior Threads Master Piece #50: drie draads getwijnd Egyptisch katoen. Mooi dun sterk garen in 75 kleuren.
  • Mettler Silk Finish Cotton: Katoenen garen 2 draads getwijnd maar met een sterke zijdeachtige coating. Deze coating zorgt ervoor dat het garen sterk is en een mooie glans heeft.
  • Mettler Silk Finisch Cotton: is verkrijgbaar in 4 diktes die allemaal op de longarm en naaimachine gebruikt kunnen worden. Voor elke quilt en naaiwerk is er een geschikt garen. Door de mooie glans kies ik vaak bij het longarmquilten voor het silk Finisch Cotton garen, meestal dikte 50.

Polyester garens:

  • So fine #50 Polyester heeft een katoenen look, als u niet per se katoenen garen wilt is dit een supergaren! Mooi dun en sterk, je ziet niet dat het polyester is. Een aanrader. Ik gebruik het zelf steeds meer met longarmquilten en om te patchen op de gewone naaimachine. Maar ook alle handklusjes zijn ideaal met dit garen. In wel 135 kleuren!
  • Fantastico: een dikte 40 polyester garen. Heel mooi dun, multicolor. Bij het gebruik van dit garen blijft het patchwork heel erg goed te zien. Het garen valt weg in de stof, het garen blend erg goed, Fantastico is favoriet!
  • Magnifico: een dikte 40 effen polyester garen. Heel mooi dun glanzend effen borduurgaren. Goed te gebruiken bij het quilten van uw top, mooi dun wegvallend.
  • Razzle Dazzle is een metallic siergaren, dikte 8, met een polyester binnendraad. Razzle Dazzle heeft een mooie glans en is verkrijgbaar in 25 kleuren. Als u Razzle Dazzle als ondergaren (reverse quilting) gebruikt heeft u een aparte spoel nodig (bobbin work). Razzle Dazzle kan niet ingespannen worden in een gewone naaimachine. U kunt het wel gebruiken met een speciaal voetje en als hand quiltgaren gebruiken (couching).

Razzle Dazzle leuke toepassing!!

Neem als bovendraad Superior Threads Monopoly *, transparant clear of smoke.

Neem als spoeldraad Superior Threads So Fine # 50 *polyester dunne draad.

Gebruik voor je naaimachine een koordvoetje en " rijg" daar de Razzle Dazzle door. Zet de klos Razzle Dazzle op tafel in een garenstandaard, dan glijdt het garen mooi mee.

Zet uw naaimachine op een kleine , smalle zigzag.

Nu kan u vrij gaan naaien, gewoon zonder patroon, maar ook een voorgetekende lijn. Wat ook erg mooi is, is om nu met Razzle Dazzle in de naad te stikken van uw patchwork, superresultaat!!

Bijzonder is dat de Q24 longarm verschillende voetjes heeft en we daar ook met Razzle Dazzle op kunnen werken!